Translate

wtorek, 9 października 2012

Berkoukes

Berkukes to obok kuskusu sztandarowe danie Algierii na piątkowym stole. Centralnym składnikiem tego dania jest powstała z semoliny kaszka o zdecydowanie większej niż kuskus granulacji (o średnicy około 0,5 cm). Podstawowa forma podania tej potrawy wynika z kolektywnego charaktery spożywania posiłków w świecie arabskim. Przed biesiadnikami stawiane jest dużych rozmiarów naczynie - misa lub głęboki talerz, z którego każdy spożywa potrawę wyposażony w łyżkę. 


Co do wykorzystywanego w tym daniu mięsa nie ma zasady - panuje raczej zasada "czym chata bogata". Proponuję jeden z możliwych sposobów :). W przypadku braku kaszy berkukes składnik ten możesz zastąpić makaronem w kulkach. 



Zanim pierwszy raz spróbowałam berkukes zostałam zaproszona do pewnego dostojnego arabskiego domu pełnego szalenie gościnnych i przyjaznych osób. Zaproszona do pokoju gościnnego z niecierpliwością i jednocześnie przepastną czeluścią w żołądku delektowałam się wspaniałą wonią Ras el hanout unoszącą się gdzieś nad naszymi głowami, wokoło i po prostu wszędzie... Mój głód był tym bardziej dotkliwy, gdyż za drzwiami własnej kuchni pozostawiłam ugotowany lecz przeze mnie "nietknięty" kuskus - a toż to piątek!!! Wyobrażałam sobie berkukes nie wiedząc czym ono jest, znając jedynie tą jakże nic niemówiącą mi nazwę. Nagle przede mną postawiono wielgachną misę wypełnioną tym właśnie czymś, czymś co wyglądało jak bardzo przemoczony kuskus dla olbrzyma (tego dnia wszystko kojarzyło mi się z kuskusem) ... tuż obok świeże i co najważniejsze świeżo zerwane z pobliskiego drzewa figi - dla mnie coś wspaniałego. Dzięki tym doznaniom za 2-3 dni powtórzyłam berkukes już sama. 




Składniki jakich będziesz potrzebować (około 4 os.):


  • 1 pierś z kurczaka pokrojona w 4 centymetrową kostkę
  • 2 cebule posiekane
  • 1 główka czosnku pokrojona na małe kawałki
  • 2 pomidory starte na tarce bez skóry
  • wody do przykrycia składników
  • 1 garść ciecierzycy
  • 3 łyżki koncentratu pomidorowego
  • 1 pęczek naci selera
  • 1 pęczek kolendry
  • 1 łyżeczka ras el hanout
  • sól
  • pieprz
  • olej
  • 2 łyżki smen (słona Margaryna)


Sposób przygotowania:




W dużym rondlu podgrzej olej, przesmaż delikatnie mięso i cebulę, gdy ta się zeszkli dodaj pomidory, czosnek i 2 łyżki solonej margaryny. Duś całość, dodaj  przyprawy oraz tyle wody, aby wszystkie składniki w niej zatonęły. Po około 5 min. dodaj garść ciecierzycy, seler, kolendrę i duś całość na średnim ogniu pod przykryciem do czasu aż ciecierzyca zmięknie. Stopniowo można dodawać odrobinę wody, jeśli zbyt dużo wyparuje. Dodaj koncentrat pomidorowy, wymieszaj, teraz wsyp całość kaszy berkukes i ponownie wymieszaj. Kiedy kasza zmięknie podawaj na dużym talerzy dla całej rodziny.



Smacznego! Saha ftourkoum!

3 komentarze:

  1. świetna kompozycja smaków! już teraz mi smakuje, a co dopiero jak zrobię!!! zapisuję. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  2. a co to jest ras el hanout?

    pozdrawiam Jagienka

    OdpowiedzUsuń
  3. Ras el hanout to inaczej "głowa sklepu" czyli wszystko to, co najlepsze z danego sklepu, mieszanka wszystkich przypraw. Pomysł ras el hanout pochodzi z Afryki Północnej i składa się z około dwudziestu składników i nie ma jednego przepisu, gdyż każdy sklep tworzy indywidualną miksturę. Najczęściej w ras el hanout pojawiają się: kardamon, sproszkowany czosnek, cynamon, chili, kumun, mielone ziarna kolendry, gałka muszkatołowa, kurkuma, czarny pieprz... Powodzenia!!! :)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...